Canon 5D Mark IV, fiyat, inceleme ve özellikleri itibariyle çok rağbet gören bir fotoğraf makinesi. Fotoğrafseverlerin tutkuyla bağlandığı 5D serisinin Ağustos 2016 itibariyle son üyesi olan Canon 5D Mark IV magnezyum alaşımlı bir gövdeye sahip. Bünyesinde 30,4 Megapiksel tam kare CMOS sensör bulunduruyor. DIGIC 5+ yerine kullanılan yeni DIGIC 6 Plus işlemcisi sayesinde çok daha üstün performans sergiliyor. Saniyede 7 kare (fps) çekebilen Canon 5D Mark IV’ün ISO hassasiyeti ise 102.400’e kadar çıkıyor. 61 adet AF noktasına sahip olan bu muhteşem makinenin minimum deklanşör hızı (shutter speed) 30 saniye, maksimum enstantane hızı ise 1/8.000.
Özellikleri okumak için sabırsızlanan arkadaşlardan küçük bir müsaade isteyip, detaylı incelemeye geçmeden önce Mark IV’e ve ona gelene kadar süren 5D serisinin hikayesine değinmek istiyorum. Canon EOS 5D çıktığında takvim 2005 yılına aitti. Canon “Kuzuların Sessizliği” misali, sessiz ve derinden bir devrim başlatıyordu. 3 sene geçip de 5D Mark III piyasaya çıktığında ise piyasalar alt üst olmuştu. Mark II, sadece fotoğrafseverlerin değil, video yapımcılarının da aklını başından almıştı. Dönem koşullarındaki harika donanımı, kullanımındaki kolaylık, hafifliği, fiyatı onu bir anda DSLR dünyasının göz bebeği yapmıştı.
Mark II’yle geçen saadet dolu 4 yılın ardından ailenin yeni üyesi Mark III’le tanıştık ve Canon onun sayesinde yakaladığı rüzgarı tufana çevirdi. Rakipleri onunla mücadele etmekte zorlanıyordu; Canon çıtayı gerçekten yukarı taşımıştı.
Ancak geçen seneler hoyrat davranmış, rakipleri Canon’un açtığı yolda ondan hızlı ilerlemişlerdi. Seneler 2016’yı gösterdiğinde Mark II de, Mark III de artık o eski görkemlerini yitirmişlerdi. Canon severler buruk ama ümitliydi. Mark IV’ün çıkacağı dedikoduları kulaktan kulağa dolanıyordu. Söylentiler aslını doğruladı ve Canon Eylül ayının başında Mark IV’ü piyasaya çıkaracağını duyurdu. “Gözü yollarda kalmak” tabirinin tam karşılığı bu olsa gerek.
Kullanıcılarını düşünmeden duramayan Canon Mark IV’ün tasarımında Mark III’ü baz almış. Böylelikle kamerayı satın alan fotoğrafçılar kameraya alışma süreci yaşamadan direkt içerikler ilgilenmeye başlayabiliyor. Suya, toza, neme karşı koruma konusunda da ilerleme kaydeden Canon, bütün eklemelerine rağmen gövdeyi 60 gram daha hafif yapmayı başarmış. Hafıza kartı olarak da SD ve CF için ayrı iki giriş bulunuyor.
Canon 5D Mark IV DIGIC 6 Plus işlemciye sahip. Etkin piksel değeri ise tamı tamına 30,4 megapiksel. Toplam piksel değeri ise 31,7 megapiksel. Bu değer Mark III’teki değerin %36 arttırılmış olduğu anlamına geliyor. Saniyede tam 7 kare çekebilen Mark IV’ün standart ISO aralığı 100-32.000. Bu değeri 102.400’e kadar çıkarmak mümkün. 1 DX Mark II’deki sensörün benzerinin kullanıldığı Mark 4, bu yeni sensörü sayesinde dinamik aralık ve ISO performansıyla göz dolduruyor. Benzeri dedik ama bahsi geçen sensör sıfırdan tasarlanmış, bu yeni tasarımın getirdiği artılar da şunlar;
Şimdi gelelim makineden önce namı yayılmaya başlamış Dual Piksel RAW teknolojisine. İyi bir özellik olduğu isminden bile belli olsa da detayını öğrendiğinizde gözleriniz parlayacak. Bu teknoloji bize, aralarında çok az fark olan iki bakış açısından çekilmiş kare kaydetme şansı sunuyor. Bu şu demek; kamera sahip olduğu pikselleri fotodiyot olarak ikiye bölüyor ve biz çekim sonrasında bu piksellerden istediğimizi seçebileceğimiz iki dosyaya sahip olmuş oluyoruz. Bu teknoloji sayesinde yapabileceğimiz birbirinden güzel üç ayara bakalım biraz da, hem bu sayede ne olduğuna dair fikrimiz biraz pekişmiş olacak.
Bokehi hepimiz seviyoruz ama bazen öyle yerlerde çıkıyor ki; fotoğrafın bütün odağını bozuyor. Siz de bu dertten müzdaripseniz Mark IV sayesinde huzura kavuşacaksınız. Çünkü saygıdeğer 5D Mark IV, odağın dışında kalan vurguların yatay düzlemde yer değiştirmesine fırsat tanıyor. Böylelikle odak aldığınız konuyu perdeleyen, odağı karıştıran bokehleri elinizle kenara itmiş gibi oluyorsunuz.
Mark IV’ü elinize alıp menüyü kurcaladığınızda “Lens Hatası Düzeltme” şeklinde bir alan göreceksiniz. Bu menünün nelere fırsat tandığını öğrenince makineyi kimselere vermek istemeyeceksiniz. Çünkü bu alanda kırınım ve bozulma telafisi gibi baştan çıkaracak özellikler bulacaksınız. Mark IV’ün büyük kardeşi Mark III’e göre geliştirdiği bir özelliği de bufferı. Mark IV, elinizi deklanşörden kaldırmadan tam 21 adet RAW fotoğraf çekme becerine sahip. JPEG formatında ise kart dolana kadar çekim yapabiliyor. Tabi bu durumun UDMA7 CF kart kullandığınızda mümkün; standart CF kart kullandığınızda bu rakam RAW’da 17, JPEG’de de 110’a düşüyor.
Hazırsanız şimdi de AutoFocus dosyasını açalım ve Mark IV efendinin hünerlerinden bahsetmeye devam edelim. Tamamı seçilebilir 61, Cross-Type 41, Double Cross-Type olarak da 5 adet AF noktasına sahip bir canavarlar karşı karşıyayız. Cross-Type konusunda artık hepimiz aşağı yukarı bir fikri var ancak Double Cross-Type tabirine henüz alışık değiliz. Bildiğiniz üzere Cross-Type AF noktaları bize düşük ışık koşullarında netleme yapma konusunda yardımcı oluyor. Double Cross-Type ise Cross-Type’ın gücünün yetmediği koşullarda dahi size netleme yapma şansı tanıyor.
AF noktalarının artırılmasına en çok Vahşi Doğa Fotoğrafçılığı gibi uzun odaklı lenslerle çalışmak isteyenler sevinecek. Bunu da şöyle özetleyebiliriz; bu arkadaşlar kullandıkları o upuzun odaklı, koca lenslere extender takmak zorunda kalıyorlar ve bundan ötürü en açık diyafram olarak f/8 değerini kullanabiliyorlar. Ve çoğu makinede, buna Mark III de dahil, AF noktası sayısı oldukça yetersiz. Fakat Mark IV, 61 AF noktasının tamamını ve 21’ini ise Cross-Type olarak f/8 değerindeyken bile kullanabiliyor. Mark IV sayesinde uzaklar artık o kadar da uzak değil.
Canon netleme ve netlik takibi konusunda çalışmalarını hız kesmeden sürdürüyor ve 70D’den beri süregelen Dual Piksel CMOS AF teknolojisini Mark IV’te mükemmel seviyelere çıkarıyor. Dokunmatik ekranda netlik yapma becerisi de buna eklenince göz dolduran bir performans için tüm altyapı hazırlanmış oluyor.
4K video çekebilirsin deyip kenara çekilmek Canon’a yakışmazdı, o da kendine yakışanı yaptı ve netleme hızını yapmak için 9, netlik takibini yapmak için de 7 adet seçeneği çok sevdiği kullanıcılarına hediye etti.
Renk ve yüz bilgisi kullanarak netleme yapılabileceği ve bu netliği takibi olacağı birkaç sene önce konuşulduğunda ışınlanmadan bahsediliyormuş gibi olurdu. Ancak artık Canon hayallerin peşinden gitmeye devam etti ve Mark IV’te EOS Akıllı Takip ve Tanıma (iTR) teknolojisi kullanarak fotoğrafı 252 alana böldü, doğru pozlama için en uygun koşulları yarattı. Bunlara ek olarak Yüz Tanıma, Anti Flicker ve Kızılötesi ışık algılama sistemlerini makineye dahil etti.
5D Mark IV ile ilgili forumlarda, sitelerde ilk göze çarpan özellik 4K video kaydı yapabilmesi olmuştur sanırım. Mark III’ün Full HD formatı artık atıl hale gelmişken Mark IV’le beraber devasa çözünürlük trenine binmek artık mümkün. Yukarıda bahsi geçen Dual Piksel CMOS AF sensörünün faydalarını burada da görüyoruz ve son derece hızlı netleme ve netlik takibi yapabiliyoruz. LCD ekranı sayesinde dokunarak netliğimizi ayarlayabiliyoruz.
Detayına inecek olursak Mark IV BT601 renk matrisi kullanarak 4.2.2 renk formatında 8bit 4K video kaydediyor. Full HD’de ise H.264 codecini kullanıyor. 1 DX Mark II’de de gördüğümüz Frame Grab özelliği sayesinde de 4K video kaydederken 8.8 megapiksellik fotoğraflar elde edebiliyoruz. Video ile ilgili söyleyecekler bitecek gibi durmuyor, Canon Mark IV’te elini korkak alıştırmamış ve Full HD formatında HDR video özelliği ile gönülleri yine fethetmiş. Bu özellik; bir normal bir de eksi pozlama yapıyor ve bu iki kareyi bir araya getiriyor. MOV/MP4 formatlarında kayıt alırken FHD, NTSC, PAL ve IPB çözünürlüklerini kullanıyor.
Slow-motion çekimlere hepimiz bayılıyoruz, Canon da bunu görmezden gelmiyor ve Mark IV’e 120fps çekim yapma özelliğini eklemeyi unutmuyor. HD formatında ve ses kaydı yapmadan bunu gerçekleştirirken One-shot AF’yi destekliyor.
Dokunmatik ekranın nimetlerinden sonuna kadar faydalanabildiğimiz Mark IV’te bir önceki model Mark III’e göre LCD çözünürlüğü de %60 artırılmış durumda. Mark IV’ün LCD’sini tam 1.6 milyon nokta oluşturuyor. 3.2” inçlik boyut sabit kalırken Clear View II teknoloji sayesinde ekran ve üstündeki koruma arasındaki yansımalar yok edilmiş. Ekrana dokunarak netlik yapabiliyor, fotoğrafları dilediğimizce değiştiriyor, menüde rahatça gezinebiliyoruz. Ayrıca renk sapması problemlerinden kurtulmak adına 4 farklı renk tonu kullanabiliyoruz. Bunlar;
Araya Wi-Fi, NFC ve GPS özelliklerinin de eksik olmadığını belirtelim ki; Canon’un kimselerden geri kaldığını düşünmeyin.
Ürün ÖzellikleriBody/Kit : | Body / Sadece Gövde |
Sensör Format : | Full Frame |
Tip : | DSLR |
Megapixel : | 30,4 |
Bayonet : | Canon EF |
Sensör Tipi : | CMOS |
AF Noktası : | 61 |
Görüntüleme
Lens Yuvası |
Canon EF |
Kamera Biçimi |
Full Frame (1x Kırpma Faktörü) |
Piksel |
Gerçek:
31,7 Megapiksel |
Maksimum Çözünürlük |
6720 x 4480 |
En Boy Oranı |
1: 1, 3: 2, 4: 3, 16: 9 |
Sensör Tipi |
CMOS |
Sensör Boyutu |
36 x 24 mm |
Görüntü Dosyası Biçimi |
JPEG, Raw |
Bit Derinliği |
14-Bit |
Görüntü sabitleme |
Yok |
Pozlama Kontrolü
ISO Hassasiyeti |
Otomatik, 100 ila 32000 (Genişletilmiş: 50 ila 102400) |
Deklanşör hızı |
Elektronik
Ön Perde Deklanşörü |
Ölçüm Yöntemi |
Değerlendirmeli, Kısmi, Spot |
Pozlama Modları |
Diyafram Önceliği, Otomatik, Manuel, Enstantane Önceliği |
Pozlama Telafisi |
-5 ila +5 EV (1/3 EV Adımı) |
Ölçüm Aralığı |
0 ila 20 EV |
Beyaz dengesi |
Otomatik, Bulutlu, Renk Sıcaklığı, Özel, Gün Işığı, Flaş, Floresan (Beyaz), Gölge, Tungsten |
Devamlı atış |
21 Kareye (Raw) / Sınırsız Kareye kadar 30 MP'de 7 fps'ye kadar |
Aralıklı Kayıt |
Evet |
Otomatik zamanlayıcı |
2/10 Saniye Gecikme |
Ayna Kilitleme |
Evet |
Video
Kayıt Modları |
M-JPEG
4: 2: 2 8 bit |
Harici Kayıt Modları |
59,94p'de |
Kayıt Sınırı |
29 Dakikaya Kadar, DCI 4K için 59 Saniye (4096 x 2160) |
Video Kodlama |
NTSC / PAL |
ISO Hassasiyeti |